
The fact that Arab countries are lag-
ging behind in the pursuit of democ-
racy is clearly visible and was evi-
denced during this year 2003. For
many decades rulers have been in
power who have denied their own
people any real opportunity of choice.
Laws that are restrictive, and near ab-
solute power for the police forces en-
sure that no challenge is raised to
one-party or family dictatorships. The
media is controlled by the state in or-
der to sedate public opinion and beat
the drums of the corrupt and ailing rul-
ing clans. In Syria as well as in Tunisia
and the rest of the Arab Mediterranean
countries the state repression is
everyday news, and therefore Arab
media is not the only victim of the lack
of democracy in the Arab world. For as
long as freedom of expression and
public liberties in general are severely
restricted in the Arab world, many en-
tities have become legitimate targets
for state repression, including oppos-
ing political parties, NGO’s, trade
unions, professional associations, stu-
dent unions and public forums. These
circumstances surrounding the Arab
media have resulted in a lowering of
professional and ethical standards,
and a distortion of facts that in most
cases denies the basic public right to
information. The situation is that most
of the Arab media is working as mouth-
piece for the ruling clans.
Although the picture of the media in
the Arab world looks very bleak, there
are some bright spots shining out here

and there. Thanks to advocates of
freedom of expression, fighters for
public liberties and some brave jour-
nalists in the Arab Mediterranean
countries, the fight for democracy,
public liberties and freedom of expres-
sion is underway and will not cease
until these rights have been achieved.
In Syria, Jordan, Palestine, Egypt,
Libya, Tunisia, Algeria and Morocco,
dozens advocates of freedom of ex-
pression have been sent to prison,
newspapers have been closed down,
confiscated or censored and broad-
casting programmes taken off air. Arab
Press freedom Watch (APFW), estab-
lished in early 2000 in London, has
become an advanced and strong vehi-
cle for the struggle for freedom of ex-
pression in the Arab world. From
Bahrain and Baghdad in the east to
Rabat in the west, APFW has joined
distant fighters for freedom of expres-
sion, and created a new wave in the
Arab press, a demand for a credible,
free and responsible media.
In the year 2003 the fight for free
press in the Arab world went on. Al-
though issues related to Iraq and
Palestine have dominated the agenda,
space remained for efforts to be allo-
cated to the development of the media
and to further the struggle for freedom
of expression. In May 2003 APFW, in
cooperation with the Egyptian Journal-
ist Syndicate and the International
Federation of Journalists, organised a
workshop on media ethics. The Cairo-
held workshop attracted more than
thirty journalists form different Arab
countries, and over seventy Egyptian
journalists. It was the first gathering of
its kind to be held in Cairo without any
kind of intervention by the state, and
as a result of the workshop it was

agreed to develop an Arab journal-
ists’ voluntary code of ethics based
on international guidelines and expe-
rience. For the first time in its history,
the Egyptian Journalists Syndicate
issued a statement in November
2003 supporting the Tunisian fighter
for freedom of expression, Naziha Rji-
ba (Om Zied), and condemning the
Tunisian authorities that have been
practising various forms of harassment
of Om Zied in various ways for years.
Om Zied was in Cairo in May 2003
and explained to her colleagues the
situation in Tunisia, where President
Bin Ali is ruling his country through the
iron fist of the police force. The show
of solidarity with Om Zied was set
against the background of the cooper-
ation between Egypt and Tunisia for
increased state security. Generally
speaking there is an unwritten code of
conduct between Arab rulers that does
not allow any support for opposition
figures in one country from the media
of another. Of course the media of
one country is deemed free to attack
the ruler of another nation if the two
regimes are not on good terms or if
they are in dispute.
The main pillars of freedom of expres-
sion in the Arab world have yet to be
properly established in the minds and
the hearts of the people as well as in
those of journalists and other sections
of society that need to express their in-
terests and play a part in the decision-
making process through an active role
in public life. Interaction between the
media and the public is still very weak,
when measured by the use of right-to-
reply or phone-in programmes, and by
other means of encouraging the public
to exercise an active role in the media.
In the Arab world the fighters in this

56
-5

7
M

ed
.2

00
3

D
o
ss

ie
r

The Role of Media in the Mediterranean 

Ibrahim Nawar 
Director

Arab Press Freedom Watch

(APFW), London

State-Controlled Media
Has Failed the Arab People



struggle need not only to be con-
vinced of their rights, but also to be
courageous and ready to sacrifice
themselves if need be to defend the
cause. About half a dozen brave Arab
journalists pay with their life every year
for the cause of free press. Since
APFW started keeping records of the
victims of violations of freedom of ex-
pression in 2000, about 20 journalists
have died in the field defending the
public right to the truth. This year
2003 Journalists in Iraq, Palestine and
Algeria have lost their lives owing to
the nature of their profession. In Egypt
one journalist went missing, most
probably kidnapped from his own
home and driven to an unknown loca-
tion, and there is no clue to suggest
his fate. Prominent journalist Reda
Helal, deputy editor-in-chief of the
newspaper al-Ahram went missing in
summer and has never been found. He
was well known for his outspoken crit-
ical views on Muslim fundamentalists. 
In recent years, some Arab countries
have relaxed their restrictions on the
media in print, allowing private owner-
ship and reducing censorship or mod-
ifying its form. It can also be seen that
satellite television has revolutionised
the way Arab viewers receive news.
Although Pan-Arab media is almost
totally controlled by Saudi funds, it
provides a wider access to information
and cultural aspects, which would oth-
erwise not be available to viewers in
the Arab world. In order to capitalise
on the progress of information tech-
nology and new developments related
to it, a new wave of internet sites, pub-
lishing or transmitting information to
Arab viewers, has mushroomed in the
last couple of years. These internet
sites provide a new gate for the free
flow of information, despite the fact
that they suffer many restrictions and
in some cases closure by the authori-
ties. In Saudi Arabia, Tunisia, Syria and
Jordan, the governments spend large
amounts of money and allocate much
expertise to the disablement of oppo-
sition internet sites.
In order to promote the values of free-
dom of expression and to create a
free press, both journalists and the
public need to be educated about
what constitutes the pillars of freedom
of expression. The basic foundations
that will provide a solid ground for the

path to achieving freedom of expres-
sion include:

Access to Information

The search for the truth always starts
with hard facts and information, and
not with prefabricated ideas or with
personal judgements. But hard facts
and information can be hidden and
protected by government authorities,
which is why secrecy laws, an ab-
sence of transparency in government
action, and censorship are the natural
enemies to the side of the supply of in-
formation, which act against the
search for truth. On the side of de-
mand, illiteracy is the main obstacle,
especially among women. In order to
grant them access to information, peo-
ple must be educated, governments
have to be open and transparent, and
secrecy laws must be removed.
On occasion Arab governments argue
the case against the public access to
information by raising issues of nation-
al interests or national security. How-
ever, these arguments are in fact
based on the erroneous assumption
that the state has sole responsibility
for national interests and national se-
curity. On the contrary, in reality each
and every citizen bears their responsi-
bility toward the society, not toward
the government. There are matters
that must be of a secret nature, in
times of war for example, such as
names of spies working for the gov-
ernment or new weapons being devel-
oped to ensure the defence of the
country. But when the war is over
everyone has the right to know the
truth about what has happened. How-
ever, any unauthorised person found
guilty of using facts obtained from a
non-official document can receive a
prison sentence of up to five years. If
the information in question is linked to
national security such an accusation
can result in lengthy imprisonment. 
Therefore, restricted access to infor-
mation and hefty penalties in cases of
publishing unauthorised facts has re-
sulted in a situation of poor investiga-
tive journalism within the Arab press.
Secrecy laws, protection laws for offi-
cial documents, and the absence of
rules to hold officials responsible for
fabricating lies conspire to damage

the quality of the press in the Arab
world. Not one of the Arab countries
has clear laws to ensure transparency
in either current or past official facts.

Access to Communication

Access to communication includes
the right to speak, write and to be
heard through the mass media. It also
includes the right to set up media and
communication facilities or organisa-
tions, and the right to print, publish,
distribute and broadcast news and
opinions. 
In general, terrestrial broadcasts are
monopolised by the state in all the
Arab countries except Lebanon. The
internet is under government control,
and printed news is heavily regulat-
ed and mostly owned by the govern-
ments, while other printed materials
are subject to censorship. In Saudi
Arabia, only members of the royal fam-
ily have the right to establish a news-
paper, only the state has the right to
broadcast from within the country, and
only the censorship body can permit a
book to be published. The internet is
a big headache for these institutions,
but it is also regulated by government
control. The King Fahd Academy for
Science and Technology is investing
heavily in software that will enable the
government to disable websites relat-
ed to political opposition, and web-
site masters are involved in constant
games of cat and mouse with this
software in order to maintain the ad-
mission of data into the country from
abroad. This same Saudi academy 
is the sole internet Service Provider
to the country, supplying its service to
subcontractors who are also under
state control.
In other Arab countries, that we may
call the pro-democracy nations, the
scene is no brighter. Although freedom
of expression is guaranteed by the
constitution (which some Arab coun-
tries do not have), it is restricted by
laws, and sometimes prohibited by de-
crees and administrative orders. In Mo-
rocco, Tunisia and other countries in
which the governments claim to be
pro-democracy, access to communi-
cations is very poor. Internet publishers
are subject to scrutiny in Tunisia, Jor-
dan and Bahrain, and in Tunisia, jour-



nalist Zuhair Yahyaoui was sent to
prison because he dared to criticise
the Tunisian president in his internet
magazine. Another active internet jour-
nalist Om Zied, the editor of Kalema
magazine has received harassment
and was sent to trial in November
2003. A Tunisian court sentenced her
to an eight-month suspended prison
sentence and fined her $1000, but the
entire case against her was fabricated.
She was accused of carrying 170€ on
her return to the country from France. 
In Egypt, Morocco, Lebanon, Tunisia
and Jordan, the private sector has
been granted the right to set up pri-
vate satellite broadcasting facilities,
though with the exception of Leba-
non, none of these facilities may deal
with news or religion, and the private
broadcasting is dedicated mainly to
music and drama. New media free
zones were set up in Egypt, Jordan,
and Dubai, and these zones have at-
tracted dozens of media production
companies and some satellite televi-
sion stations, mainly Saudi ones such
as MBC, Arabiya and LBC (LBC is
originally Lebanese but has recently
come under Saudi influence through
partnership and a production alliance
with the newspaper al-Hayat, owned
by Prince Khaled Bin Sultan). 
One of the worst features that has
been clearly manifested since last year
is the political and financial influence
of some of the Arab countries on the
media policies outside their own bor-
ders. In Lebanon, the media (press
and broadcasting companies) was
heavily pressurised by Saudi Arabia
and Syria, the two nations that this
year hold the worst record in press
freedom among the Arab countries.
The Lebanese media is now facing the
possibility of becoming the front line
for political clashes between Arab
governments. If this becomes the
case, the Lebanese media may lose
most of its remaining credibility. The
Saudi government has shown itself to
be very sensitive to any criticism any-
where in the Arab world. In Syria, al-
though the government press censor-
ship prohibits the entry of any critical
material to the country, it still has a
great deal of work to limit any damage
that may cross its borders from
Lebanon. In summer 2002, the Syrian
government exerted heavy pressure

on the Lebanese government to force
it to close down Murr TV (MTV) and its
affiliated radio station. Also last year
New TV (NTV) was suspended as the
Lebanese government bowed to Sau-
di pressure to remove a programme
discussing Saudi finances and its
budget that was broadcast on the
channel.
Aljazeera satellite channel has pre-
sented all Arab television stations with
a strong political and professional
challenge. Since it was established by
the Emir of Qatar in 1996, Aljazeera
has managed to capture an audience
of many viewers in the Arab world and
succeeded in establishing itself as a
credible international channel, but un-
fortunately Aljazeera fell into the trap of
promoting ideology and political ideas
rather than sticking to professional
journalism, and connections with Mus-
lim fundamentalists and extreme Arab
nationalists have therefore gained the
channel a bad reputation in the Arab
world. The last straw that severely
damaged Aljazeera was its relation
with the Saddam Hussein regime.
Black question marks are now sur-
rounding several issues concerning
Aljazeera: the role of sheikh Youssef
al-Qaradawi, one of the old Egyptian
Muslim Brotherhood who took refuge
in Qatar in the sixties, including the
fact that Qatar is hosting meetings for
leaders of the so-called Islamic-Arab
Nationalists Alliance, the promotion of
Muslim fundamentalist figures, and the
channel’s views and selective ap-
proach in news and programming.
These and other points have created a
series of doubts among Arab intellec-
tuals concerning the objectives of Al-
jazeera. However, propaganda and
sensational news and programmes
continue to make the channel popular
among Arab viewers. 
During the Iraqi war, Aljazeera was
transmitting from the side of Saddam
Hussein. Its reporters (one of whom,
Tariq Ayoub, was killed by American
bullets) did not believe the events 
of 9th April, and were lost in the ac-
tion. As the situation developed they
paid no heed to issues such as mass
graves or the suffering of the Iraqi peo-
ple under Saddam Hussein, though
there were hundreds of victims who
were ready to tell their tragic stories.
Aljazeera clearly took the side, not of

the Iraqi people, but of the Islamists,
Arab nationalists and the remnants of
Saddam’s regime. Aljazeera has there-
fore become perhaps the most hated
Arab television channel among the
Iraqi people. 
The so-called Pan-Arab media is al-
most completely controlled by Saudi
money and influence. MBC and Ara-
biya are owned by Sheikh Walid al-
Ibrahim, a brother in-law of King Fahd.
The newspaper Asharq al-Awsat,
based in London, is controlled by King
Fahd’s brother, Prince Salman bin
Abdulaziz, and the newspaper al-Hay-
at is owned by Prince Khaled Ben Sul-
tan, one of the King’s nephews. The
Lebanese LBC and Future televisions
have effectively come under Saudi in-
fluence through partnership. In short,
access to control of the communica-
tion networks is fully dominated by the
ruling families, and what little space
left for the private sector is restricted
and ineffective. Ending the state mo-
nopoly of the mass media must be
high on the agenda.

Access to Professional
Organisations and Trade Unions 

Trade unionism is currently illegal in
the Arab Gulf states, and trade unions
and professional associations are part
of the state monopoly in Syria, Sudan
and Libya. Even in Egypt, where trade
unions and professional associations
are deeply rooted in tradition, they are
now generally under state control. For
those individuals who seek the truth,
access to professional organisations
and trade unions is a way of providing
themselves with the protection and
strength of a social outer shell. These
professional organisations and trade
unions also serve their members’
needs for professional education,
training and experience, a necessary
role in the process of political reform,
the building of democracy and the
promotion of freedom of expression.
The organisations also help in creat-
ing some sort of balance against the
power of the state. Denying people
their right and the freedom to found
and become members of professional
organisations and trade unions is a
form of oppression by the state, in a
further manifestation of its extensive

58
-5

9
M

ed
.2

00
3

D
o
ss

ie
r



monopoly. Professional organisations
and trade unions must be legalised in
the Arab Gulf states, released from
state monopoly in Syria, Libya and
Sudan, and permitted freedom and in-
dependence in the rest of the Arab
world. 

Access to Fair Laws and Judiciary 
Processes

This is a very topical issue in the Arab
world, in which journalists and writers
are governed by special laws and par-
ticular courts. In most Arab countries
there exists a special branch of securi-
ty called the Press Intelligence Service
(Mabaheth al-Sahafah), which con-
trolled by the authority of the Ministry
of the Interior. Laws governing free-
dom of expression are so strict that in
some countries violation of them can
result in the closure of the publication,
the imprisonment or fining of the
writer, and a lifelong ban from writing
for the media. There are examples
from Morocco, Tunisia, Egypt, Yemen,

Syria and Libya in which journalists
have been sentenced with one or more
of these punishments, with or without
a previous trial.
Calls for media law reform in the Arab
world have been repeated in media
gatherings and journalist meetings.
The Arab Journalists’ Union are work-
ing alongside the Arab Lawyers’
Union on a plan to campaign for the
removal of restrictive legislation, start-
ing with a campaign to abolish impris-
onment as a penalty in cases of free-
dom of expression. Furthermore,
during the APFW second annual con-
ference in Cairo (in May 2003), dele-
gates from Arab countries denominat-
ed restrictive laws as an obstacle to
the creation of a free and responsible
press. The final communiqué of the
conference called upon Arab govern-
ments to abolish all restrictive media
laws and urged journalists to step up
their struggle against these laws.
Arab journalists consider their fight
for media law reform as part of the
overall struggle for democracy in the
Arab world.

Arab Media and Public Opinion

11th September has become a turn-
ing point for the Arab media. Fighting
terrorism was the banner under which
most Arab governments stepped up
their fight against freedom of expres-
sion. Most Arab governments, such as
Algeria, Tunisia Jordan and others,
have used the agitation created by the
so-called anti-terrorism policies result-
ing from the 11th September attacks
on the USA to restrict this feared free-
dom. The extension of emergency
laws that have been in place for
decades and the application of what
are denominated national security
measures on every aspect of daily life
are threatening freedom of expression
and the road toward democracy in the
Arab world. Secrecy laws, violations of
civil liberties, and intervention by the
state in media policies in the USA and
Western Europe is threatening the
struggle for freedom of expression in
the Arab world, as some dictators or
conservative politicians argue that
even in liberal countries freedom of ex-

Ali Lmrabet, Moroccan journalist and repre-

sentative in Morocco of Reporters Without

Borders, started his career in journalism

through contributions and work in diverse

media. In March 2000, he launched his own

publication, Demain, which was closed some

months later at the same time as Le Journal

and Assahifa.

In January 2001, Lmrabet was at the head of

Demain Magazine, the successor to Demain,

which in December of that same year was

temporarily suspended owing to the publica-

tion of an article that dealt with a rumour

about the sale of one of the royal palaces.

This process, which ended with a four-month

prison sentence and a fine of 3,000 Euros, is

currently under appeal. Despite this, in au-

tumn 2002 Douman appeared, a sister pub-

lication of Demain Magazine in Arabic. 

In April 2003, Lmrabet was interrogated by

the judicial police of Rabat about the con-

tents of his publications and was forbidden

to leave the country. Soon after, he was ac-

cused of insulting the King and attacking the

territorial integrity and the monarchy through

the publication of a series of articles and

caricatures. 

On 5th May, Lmrabet decided to go on a

hunger strike through which he was able to

awaken the interest of the international com-

munity. Two days later, he appeared in court

and on 21st May he was incarcerated and

condemned to four years imprisonment (re-

duced to three). His two publications were

closed and he was fined.

On 23rd June, Lmrabet announced that he

was abandoning his hunger strike. Although

he already had great support from abroad,

the Moroccan governmental authorities in-

sisted on the gravity of the charges and the

provocative spirit of Lmrabet’s writing which,

according to the declarations of the Moroc-

can Minister of Communication, Nabil Ben-

abdallah, systematically questioned any

democratic advance in the country and reit-

eratively published offensive material, calum-

nies and insults against Moroccan institu-

tions. Those declarations, made in Paris,

prompted in September the lodging of a

charge of defamation, currently under prelim-

inary investigation. 

The controversy was revived when Lmrabet

announced, on 30th November, his decision

to resume the hunger strike in protest at the

treatment he had received in Salé prison. The

Lmrabet case, to which the judicial process-

es against other Moroccan journalists are

added, culminated in a royal pardon that was

granted on 7th January 2004 by King Mo-

hamed VI. Among the others to receive a par-

don were the journalist Mohamed el Hourd,

the director of Asharq, Mustapha Alaoui, the

director of Al Usbue, Abdelmajid Ben Tahar,

chief editor of Asharq, Mustapha Kechnini,

Abdelaziz Jallouli and Miloud Boutrigui.

Conseil Consultatif des Droits de l’Homme: 

http://www.ccdh.org.ma/

Association Marocaine des Droits Humains: 

http://www.amdh.org.ma/

Organisation Marocaine des Droits Humains:

http://www.omdh.org.ma/

Comité de Défense des Droits Humains: 

http://www.espaceassociatif.org.ma/html/

sites/siteframes/f-cddh.htm

Forum Marocain pour la Vérité et la Justice: 

http://www.espaceassociatif.org.ma/html/

sites/siteframes/f-fvj.htm

Reporters Without Borders: 

http://www.rsf.org

Maghreb des Droits de l’Homme: 

http://www.maghreb-ddh.sgdg.org/www/

THE LMRABET CASE 



pression is being restricted after the
events of 11th September. Arab pub-
lic opinion is concerned with two fur-
ther issues aside from the war on ter-
rorism: Iraq and Palestine. 
During the war in Iraq journalists were
involved in their own media conflict
with each other. They created another
war, the Media War. Although the war
was widely televised, viewers were
mostly confused by conflicting reports
sent by journalists in the heart of the
action and those working behind Iraqi
lines. One group was reporting victori-
ous actions of the troops while the
other was informing of the plight of the
victims of the war, and this ambiguity
meant that the war reports seemed bi-
ased. Arab media criticised the jour-
nalists in the field, and considered
them part of the propaganda mechan-
ics of the Allied Forces, rather than in-
dependent and impartial reporters.
The fact that they were reporting from
only one side of the conflict supported
this argument among Arab viewers. 
On the other hand, Arab satellite
channels such as Arabiya, Abu Dhabi
and Aljazeera, were until 9th April re-
porting from within the Iraqi lines. For
reasons of competition between the
channels, some war reporters ran un-
verified stories, or tended to sensa-
tionalise their reports. This is a dan-
gerous practice as it destroys the
credibility of the press. The confusion
that was created regarding the fate of
Om Qasr port by front-line journalists
during the first four days of the conflict
was one of the obvious mistakes that
damaged the credibility of the West-
ern media. 
Besides, the whole world witnessed a
high degree of professionalism and
dedication on the part of Arab journal-

ists. This was a new phenomenon that
has proven the end of the supremacy
of the Western media which dominat-
ed the scene in the 1991 Gulf War.
Arab journalists should be encouraged
by such an achievement and continue
their fight for more freedom of expres-
sion in their own countries.
On the other hand, Arab media has al-
ways given the Palestinian cause a
great deal of coverage. News about
the conflict in Palestine is the cause of
all main headlines in almost every Arab
country. State-owned, private and op-
position papers compete on who can
lead and prevail in the battle in the
coverage of the intifada. Besides,
many Arab journalists have made their
names by writing, reporting or investi-
gating aspects of the Palestinian peo-
ple’s plight. In recent years, particular-
ly after the first intifada, Arab media
organisations started to build up their
own operations inside the West Bank
and Gaza. The Saudi companies MBC
and Arabiya, the Lebanese Almanar,
Egyptian television, Abu Dhabi televi-
sion, Aljazeera and many other Arab
satellite channels have all established
their own services inside the occupied
territories. Thanks to brave Palestinian
journalists such as Mazen Da’ana,
killed this year in Iraq, Hosam Abu Al-
lan and many others, Arab audience
were able to see the realities of the
Palestinian people’s daily suffering. 
Palestinian journalists are not given
the liberty to carry out their reporting
duties freely. In fact they constitute
one of the clearly visible signs that
shout out against the so-called Israeli
democracy. Palestinian journalists are
obliged to obtain permits from the Is-
raeli military forces in order to work;
their press cards have mostly been

confiscated, and they are harassed
and imprisoned, and in some cases
killed by Israeli bullets. Palestinian
journalists who have paid with their
lives for reporting the truth include
journalist and cameraman Nazeeh
Drowzeh, killed in April by Israeli bul-
lets; Issam El-Talaoui, who was killed
by Israeli bullets last September, and
in June photographer Imad Abu Zahra
died in hospital after being hit by Is-
raeli bullets in Jenin. It is also common
Israeli practise to close down newspa-
pers, radio and television stations. 
It is clear now that some Arab satellite
television stations, and perhaps those
that are most influential, try to present
Arab viewers with a balanced cover-
age from Palestine, and with this pur-
pose they invite Israeli officials to
speak to the Arab audience. A decade
ago Israeli officials could only dream of
talking to the Arab public through their
own media, and now their wish is
granted. They appear on Aljazeera,
Arabiya, MBC, Abu Dhabi, the Egypt-
ian Satellite television and many other
television channels such as those of
Kuwait and Jordan. From time to time,
confrontations between Israeli and
Palestinian officials are broadcast on
the screens of Arab satellite televi-
sions and viewers from both sides may
take part in live or recorded pro-
grammes. Meanwhile, however, con-
tact between Arab and Israeli journal-
ists is condemned by Arab nationalists
and Muslim fundamentalists. Ali
Salem, a prominent Egyptian play-
write has been boycotted by members
of the Egyptian Writers Union and lost
his membership, on the grounds that
he visited Israel and cooperated with
Israeli publishing houses and media
institutions. Many Arab journalists re-
late any kind of cooperation with their
Israeli counterparts to a fair and just
peace settlement between the Pales-
tinians and the Israelis.

Calling for Political Reform

Since the occupation of Iraq, the
winds of change have raised their
breath in the Arab world, and the
governments are more convinced of
the application of the «better to do it
yourself» principle. In Syria, Egypt,
Lebanon, Tunisia, Algeria and Moroc-

6
0
-6

1
M

ed
.2

00
3

D
o
ss

ie
r

200 —

150 —

100 —

50 —

0 —| | | | | | | | |
Algeria Egypt Jordan Lebanon Morocco Palestine Syria Tunisia

Source: ITU: Arab States Telecomunication Indicators (1992-2001)

GRAPHIC 2 Home satellite antennas per thousand inhabitants



co, as well as in the rest of the Arab
world, the talk of political reform is
growing in volume, and the media is
fulfilling the main role in promoting the
discussion. Of course the ruling politi-
cal clans in the different Arab coun-
tries would take great pleasure in in-
troducing cosmetic changes and with
them escape from the internal and ex-
ternal political pressure. They employ
newspapers, magazines, state owned
radio and TV stations to promote their

policies and to strike against their op-
ponents. However, in Jordan, Egypt,
Tunisia, Morocco and Algeria, pro-
democracy journalists are calling for
real political reform. In Egypt the call
for constitutional reform is particularly
strong. The last election, in June
2003, for the council of the Egyptian
Journalist Syndicate resulted in the
failure of the government candidate
for the office of the Head of the Syn-
dicate, while the opposition and inde-

pendent figures were able to achieve
a clear victory. In Algeria, parts of the
media are engaged in serious con-
frontation with the President concern-
ing democracy and public liberties.
In Tunisia, many brave journalists are
fighting against the absolute power
of the President, and these pictures
are emulated throughout many Arab
countries.
In some parts of the Arab world re-
gional or community media play an im-
portant part in educating the public
about rights and responsibility, but in
most cases regional and community
media is still new and feeble. Profes-
sional, ethical and technical standards
need to be raised through funding and
training, as the decentralisation of the
Arab media is of topmost important.
As mentioned previously, new media
such as the internet and websites are
also suffering under state control. If
the media is to play a positive role in
reshaping the future of the Arab world,
it needs first of all to be liberated from
state control, and to be free and inde-
pendent. It has to adopt a voluntary
code of ethics, by which to guard
against the influence of political, reli-
gious and business groups. This task
is neither simple nor easy, and must be
taken seriously on both national and
international levels. We must not for-
get that the Arab world is the most un-
democratic area of the entire planet.
www.apfw.org 

—
Israel

—
Europe (Monetary Union)

—
France

—
Slovenia

—
Bosnia and Herzegovina

—
Croatia

—
Turkey

—
Serbia and Montenegro

—
Lebanon

—
Italy

—
Spain

—
Jordan

—
Albania

—
North Africa and the Middle East

—
Portugal

—
Egypt

—
Morocco

—
Algeria

—
Greece

—
Macedonia

—
Syria

—
Tunisia

—
Libya

—| | | | | | | |
0 50 100 150 200 250 300 350

Source: World Bank, World Development Indicators, 2003.

GRAPHIC 3 Circulation of newspapers per thousand inhabitants


