
1

145. 11/2017

The Arab uprisings in 2011 challenged the political regimes in the Middle East and put Arab

national television in a precarious position. Television in countries like Tunisia and Egypt had

gone through some degree of liberalisation but it could still be characterised by its historical
role as mobilising the people for support and loyalty towards the regime,1 at least until the

beginning of the uprisings. 

Television has thus maintained a strong allegiance with the ruling power in each country.
But how should this loyalty be handled when the ruling power is first challenged, then shaken

and finally overthrown? How does this process affect liberal ideas about journalistic

standards of critical and objective coverage?

National television has gradually changed its coverage in accordance with the national
development of the revolutionary movement. This paper will analyse these changes since the

Arab uprising in 2011. The basis of the analysis is the coverage of the uprisings on television,
primarily in news and debate programmes on state and privately-owned television channels

in Tunisia and Egypt. The general argument of the paper is that national television in the

two countries has gone through more or less the same seven phases in its coverage. These

phases are closely connected to the development of the uprisings. Gadi Wolfsfeld, professor
in political science and communication, argues that it may be useful to see the competition

and conflict within media coverage as part of a larger and more important contest among

opponents of political control.2 I will analyse television coverage following this argument as

a reflection of the change in political control rather than the trigger for political change. 

1 William A. RUGH. ‘Do National Political Systems Still Influence Arab Media?’ in Arab Media & Society, 2007.
2 Gadi WOLFSFELD. Media and political conflict. News from the Middle East. Cambridge: Cambridge University
Press, 1997.

ARAB MEDIA AND POLITICAL CONFLICT IN THE WAKE OF THE ARAB
UPRISINGS  

Ehab Galal, Associate Professor, Department of Cross-Cultural and Regional Studies,

University of Copenhagen



2

Television as a Revolutionary Force, or Revolution as a Force to Change Television
Television has been an active player in accelerating and enlarging the revolution’s success or

failure in the countries where demonstrations took place. Al-Jazeera fast-tracked the event

while national television tried to minimise it or turn around the influence and effect of the

demonstrations. Al-Jazeera, al-Arabiya and some other television stations, such as CNN and

BBC, often supported the protesters. They presented facts, consciously or not, within their

coverage that may have mobilised other players to participate in the demonstrations. These

television stations played a key role, in a way, by offering a platform for communicating and

promoting the protesters’ messages during the uprising. They provided a platform for the

activists, which national television did not until much later. Consequently, access to more

pluralistic media did not trigger the protests but provided a space for communicating the

protests to a wider audience inside and outside the nation. They allowed millions of people all

over the world to watch pictures of, listen to and participate in narratives from the Arab Spring.

People thus became engaged in the revolutions without being physically present, contrary to the

protesters who risked their lives in the town of Sidi Bouzid in Tunisia or Tahrir Square in Cairo.

The competition between the television stations and control over television broadcasting were

a major element of the Arab uprisings in 2011. Let me now turn to how this competition and

control resulted in specific media coverage during the revolution. 

From Silence to Making a U-turn: Seven Phases of Television Coverage

1. Silence
The first phase of television coverage was characterised by “silencing” the facts about what

was happening in the streets; nothing about the uprisings was mentioned. The main reason

that this strategy did not succeed was the lack of media monopoly since the emergence of

satellite television and the internet.3 Satellite channels such as al-Jazeera transmitted directly

from Sidi Bouzid in Tunisia, Tahrir Square in Egypt, Benghazi in Libya and Sana city in Yemen,

while state television channels chose to ignore or keep silent about the demonstrations that took

place. 

2. Denial
The second phase of the coverage was characterised by national television channels in

countries like Tunisia and Egypt denying the fact that protests and demonstrations were taking

place; pictures appeared of peaceful streets without the presence of any protesters or clashes.

They claimed that the pictures of mass demonstrations were streamed by the country’s enemies

and were Photoshop productions. 

3 Ehab Galal. Arab TV-Audiences: Negotiating Religion and Identity. Peter Lang International Academic Publishers,
2014.



3

3. Concession but suspicion
The third phase involved national television channels admitting that something unpleasant was

happening to challenge their news coverage. They used three strategies in an attempt to weaken

the opponents, rather than covering the politically-legitimate protesters’ claims and the critical

responses they received. The audiences were firstly told that the number of protesters was very low;

secondly, the protesters were discredited and presented as young trouble-makers or traitors paid

by foreign powers to destroy the country; and, thirdly, the protesters were patronised and told to stop

because now they had done enough. 

4. Compromise
The fourth phase was characterised by an acceptance of the political competition behind the

demonstrations, and the claims of youths as legitimate. This acknowledgement did not, however,

lead to full acceptance of the means or the players involved. A number of strategies were once

again used by the news presenters. The initiative and claims for reforms by the young activists

were praised; the protesters were presented as small and naive children who had to be satisfied

since they had obtained their goals; and there was a message that enough was enough. The

protesters were asked go back to their schools and leave the rest to older and more experienced

people. A number of guests, experts and youths were invited into a television studio. The young

participants confirmed that they had taken part in the demonstrations when they started but,

because the changes were on the right track, they now supported the call to stop protesting.

However, the activists were still discredited by the interviewers and other guests, who drew on the

widespread conspiracy theory that the protesters had been paid by foreign powers in order to bring

down the country. What made this phase different from the previous one was that one or more

young activists, who still found reasons for continuing the struggle, were also occasionally invited

to the studio. Their voices were indeed heard, although they were part of programmes broadcast

very late in the evening.

5. Doing a U-turn
National television made a U-turn in the fifth phase. This U-turn was made symbolically very clear

by national television channels: (i) they replaced some newsreaders and programme hosts with

new journalists; (ii) the use of semantics changed, when concepts like “revolution” and

“revolutionary” replaced the notion of “traitor”; (iii) state channels introduced direct coverage from

the streets; (iv) interviews with the protesters, who were now called “the sons and daughters of the

revolution”, were broadcast; (v) young people who supported the revolution were invited into the

studio to talk about their claims, expectations and hopes. 

6. Continuously tossing a coin
National television channels were caught up in an unsettled situation after the fall of the

regimes. They did not know who, among the political players, would gain power. They were



trapped between the traditional role of supporting the autocratic regime, which, to some degree,

still clung to power, and, at the same time, having to oppose the criticism they faced after the

change of the political system. This phase of national television strategy seemed to offer space

for all kinds of different opinions. There were still limitations, however; different opinions were

expected to be presented in a civilised manner, and to fall within frameworks that may have

disagreed with the discourse of the ruling power but would not openly reject it. 

7. Retreat to the old pattern
The political power in Tunisia and Egypt had changed hands from a transitional secular authority

to Islamist political control in the previous six phases while, in the seventh phase, the power

returned to the original secular political system. The development of these political extremes was

reflected on national television. This retreat has again left the Arab media as loyal supporters

of the regimes, theorised by William Rugh, professor of public diplomacy, before the Arab

uprisings in 2011. These seven phases could raise the question of where the Jasmine

Revolution in Tunisia and the 25 January Revolution in Egypt have gone. Have the Tunisians,

Egyptians, Libyans and Yemenis already forgotten for what they were struggling? Or, how is it

possible to explain the apparent return to a formerly rejected political and media model?

Conclusion
National television channels have demonstrated how they took one step forward, while still

being stuck in old patterns that made television look to the ruling power to define the political

field. The question is, though, whether the developments have made television open to more

pluralism in socio-cultural and political voices. Following Wolfsfeld’s perspective, this will depend

on how the political field in the Arab countries where the uprisings took place appear in the

coming years. If the political field becomes more pluralistic, there is hope that television will too.

The situation, as it is now, shows that the Arab uprisings have resulted in sustained civil war in

Syria, fragile political democracy in Tunisia, successive regime changes in Egypt, civil war in

Yemen and regime maintenance in Bahrain. If there is any pluralism, it is extremely fragile.  

Publicado conjuntamente con Aula Mediterrània.

4


